Webwinkels slecht toegankelijk voor blinden

Webwinkels slecht toegankelijk voor blinden

Veel commerciële websites zijn nog altijd slecht toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens, zo meldt NOS. Twee jaar geleden werd dit probleem ook al onderzocht. Sindsdien is er weinig veranderd, is de conclusie.
“Dit betekent dat onder de ruim twee miljoen mensen met een beperking in Nederland er op dit moment velen zullen zijn die niet of onvoldoende zelfstandig gebruik kunnen maken van de onderzochte webwinkels“, staat in het rapport.
Computerscherm
Sinds 2016 is in Nederland het VN-verdrag Handicap van kracht, dat voorschrijft dat mensen met een beperking zo zelfstandig en volwaardig mogelijk moeten kunnen deelnemen aan de maatschappij. Dat betekent onder meer dat commerciële sites er ‘geleidelijk’ voor moeten zorgen dat hun site goed toegankelijk is.

Onderzoek

Het onderzoek bestaat uit twee delen. Er is een kwalitatief onderzoek gedaan door experts en ervaringsdeskundigen; zij keken naar twintig grote websites; tien webwinkels, vijf energiemaatschappijen en vijf reisorganisaties.

Daarnaast zijn 1883 websites ‘deels automatisch’ gescand. Ook is er een enquête gehouden en zijn de resultaten voorgelegd aan blinden en slechtzienden.
Van de twintig grote onderzochte sites scoort alleen eBay goed. Dat komt volgens de onderzoekers omdat de site onderdeel is van een Amerikaans moederbedrijf, waar er strengere wetgeving is voor het toegankelijk maken van websites. Bij Ah.nl (de site van Albert Heijn), Booking.com, Coolblue, Marktplaats, Nuon, Eneco en Neckermann worden wel problemen gesignaleerd.

‘Het kan je klanten opleveren’

“Ik kan mijn weg goed vinden op het internet, maar dat is sterk afhankelijk van de toegankelijkheid van websites en apps”, vertelt Peter Waalboer, die al veertig jaar blind is. “Als een ontwikkelaar daar niet voldoende rekening mee houdt, dan verzuip ik op zo’n site. In dat geval boft de concurrent. Het kan je dus echt klanten opleveren.”

Dat beeld bevestigt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels in Nederland. Hij noemt de conclusies in het rapport teleurstellend. “Betere vindbaarheid is in hun eigen belang. Je krijgt er gewoon extra klanten door.” Jongen denkt dat het misgaat bij de prioriteiten: alle aandacht ging de afgelopen tijd uit naar de nieuwe Europese privacywet.

Waalboer zegt dat een boodschappen-app die alles voor blinden goed voorleest zijn leven een stuk makkelijker maakt. “Onze zelfstandigheid en participatie in de samenleving wordt er veel groter van. Voor ons is het bezoeken van een fysieke winkel gewoon niet handig.”
Winkelwagentje
Dick Houtzager, lid van het College voor de Rechten van de Mens, noemt de uitkomsten spijtig. “Er is weinig bewustzijn, merken wij. Terwijl dit zo belangrijk is. In een toenemende mate wordt van mensen verwacht dat ze gebruikmaken van het internet voor essentiële diensten.”

In gesprek

Houtzager wil nu met de grote partijen in gesprek. “Ik zou graag zien dat ze binnen een jaar hun website voldoende aanpassen.” Maar hij merkt daarbij wel op dat van sites niet verwacht kan worden dat ze dermate grote uitgaven moeten doen die niet van ze verwacht kunnen worden.

Bron: Redactie Voorste Kamer