Driekwart pretparken licht mindervalide onvoldoende in

Pretparken lichten mensen onvoldoende in over hun toegankelijkheid

Nederlandse pretparken slagen er maar slecht in om hun bezoekers voldoende te informeren over de toegankelijkheid van het park. Driekwart van de parken geeft online weinig tot geen informatie aan bezoekers die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, kampen met voedselallergieën of autisme hebben. Dat betekent dat maar vijf parken het wél goed doen. Opvallend, want het beleid omtrent toegankelijkheid in parken is prima in orde.
Wagentjes van het Land van Laaf

Belangrijkste conclusies

• Driekwart pretparken geeft weinig tot geen informatie over toegankelijkheid
• Maar vijf parken die wél genoeg informatie verschaffen
• Toegankelijkheid is dit jaar daarentegen wederom enorm verbeterd

Uitmetkorting.nl deed dit onderzoek naar aanleiding van de Week van de Toegankelijkheid, die van 6 tot en met 11 oktober 2014 plaatsvond. Voor het onderzoek werd bij alle parken gekeken of er online informatie over de toegankelijkheid aanwezig was en zo ja, of deze makkelijk te vinden is en of deze alle informatie bevat. De grote pretparken Efteling, Walibi Holland, Attractiepark Slagharen, Toverland en Plopsa slaagden voor de test. Op de websites van deze Nederlandse parken word je snel en uitgebreid geïnformeerd over rolstoelgebruik, een versnelde entree via de uitgang van een attractie, specifieke voedselwensen en meer. De overige driekwart schiet hier tekort.
Python

bron + meer lezen

Lees ook Informatievoorziening blijft achter