Digitale toegankelijkheid en dienstverlening schiet tekort

Digitale toegankelijkheid en dienstverlening schiet tekort

Voor mensen met een beperking is het zelfstandig digitaal regelen van overheidszaken, zorg, onderwijs en bankzaken nog steeds vaak moeilijk of zelfs onmogelijk. Dit blijkt uit de jaarlijkse monitor over het VN-verdrag handicap. Hierin roept het College voor de rechten van de mens de overheid op om meer concrete doelstellingen te formuleren voor digitale toegankelijkheid en dienstverlening.
College voor de Rechten van de Mens 
Mensen kunnen informatie niet tot zich nemen omdat er bij filmpjes geen ondertiteling aanwezig is. Of een formulier niet invullen omdat een site niet zonder muis te gebruiken is. Ook kunnen zij geen afspraak maken met hun zorgverlener omdat een patiëntomgeving niet toegankelijk is. Dit meldt het College op haar website.

Het VN-verdrag handicap verplicht de overheid om maatregelen te nemen om de toegankelijkheid van digitale informatie en andere diensten te garanderen. Daarnaast moet de overheid ervoor zorgen dat ook private partijen de toegankelijkheid van hun digitale informatie en diensten verbeteren. 

Private dienstverleners

De overheid heeft door de jaren heen al veel stappen gezet richting digitale toegankelijkheid. Toch voldeed in oktober 2024 slechts 6% van de ruim 9059 websites en mobiele apps waarvoor de overheid verantwoordelijk is, aan alle toegankelijkheidseisen. Dat blijkt uit het Dashboard DigiToegankelijk van de Rijksoverheid. 

Voor verschillende essentiële private dienstverleners ontbreekt (deels) wetgeving over toegankelijkheid. Terwijl hier nog veel problemen zijn. Zo is digitaal lesmateriaal niet altijd toegankelijk voor studenten die voorleessoftware of andere ondersteuningsprogramma’s gebruiken. 

Ook blijkt uit onderzoek dat geen enkele van de onderzochte websites van 80 ziekenhuizen volledig voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Er zijn in de zorg signalen dat persoonlijke gezondheidsomgevingen, zoals elektronische patiëntendossiers niet of nauwelijks toegankelijk zijn voor mensen die een schermlezer gebruiken. Mensen kunnen daardoor soms geen afspraken maken of uitslagen van onderzoeken inzien. Het College pleit er dan ook voor om toegankelijkheidseisen vast te leggen voor essentiële private dienstverleners.

Fysieke dienstverlening

In diverse sectoren neemt bovendien de fysieke dienstverlening af. Dit resulteert in verminderde telefonische bereikbaarheid of de sluiting van bankfilialen. Wanneer digitale dienstverlening of informatie niet toegankelijk is, kunnen mensen hun zaken minder goed of niet zelfstandig regelen. 

Het College doet een aantal aanbevelingen om digitale toegankelijkheid en dienstverlening voor mensen met een beperking te verbeteren;
* ‘Formuleer concretere doelstellingen voor de Nationale strategie’
* ‘betrek mensen met een beperking’
* ‘garandeer de toegang tot overheidsdienstverlening voor vertegenwoordigers’.

Gepubliceerd op: 17 december 2024 

Bron: DE VOORSTE KAMER
 Traverse 175    5361 TD    Grave    Nederland
redactie@voorstekamer.nl     
0486-486486