Hoe luistert u

Je luistert of niet

Iedereen luistert anders. De een let meer op de inhoud van het gesprek, de ander vooral op de gesprekspartner, of op de tijd.
Op een (inmiddels verwijderde) pagina deed ik een luistertest.

Mijn score:

Hoe luistert u?
Handelingsgericht: 2.6 (4)
Inhoudelijk gericht: 3.2 (4)
Mensgericht: 4.2 (4)
Tijdgericht: 3.2 (4)
Man houdt hand achter oor en luistert

Op de site was na te gaan hoe de score geïnterpreteerd moet worden.
Mijn score is erg gelijkmatig, van alles evenveel en vrij ‘hoog’!

U luistert naar een verhaal

Tijdens het luisteren naar een verhaal begeef je je in de beschreven situaties en leef je mee met de gevoelens van de personages. Hoe dat precies werkt in het brein leek tot voor kort onmogelijk te onderzoeken, maar het is Roel Willems en Annabel Nijhof gelukt om in een fMRI-scanner te meten hoe mensen luisteren naar een literair verhaal. Vaktijdschrift PLOS ONE publiceert de resultaten op 11 februari.

Iedereen gaat op zijn eigen manier met verhalen om. Vanwege technische beperkingen werd literatuurbegrip eerder vaak op groepsniveau bestudeerd, zonder naar individuele verschillen te kijken. Willems en Nijhof laten met deze studie zien dat mensen op verschillende aspecten van het verhaal focussen tijdens het luisteren naar literatuur.

Nb. De bron van deze tekst is verwijderd.

Hoe luistert u? Het woord luisteren kent in de Chinese taal een enorme diepgang. Ik ben getroffen door de wijsheid die de symbolen in zich dragen. Ter inspiratie:

De zes symbolen waaruit het teken is opgebouwd staan voor: luisteren met je oor, je oog, je hart, de ander behandelen als een koning (met respect voor wat er achter de eerste verschijning zit, de intenties van de ander), de intentie om te verbinden met de ander en het luisteren met oprechte focus.

Bron

Gepubliceerd
Gecategoriseerd als Kim

6 reacties

  1. Wat een leuke site en test! kan ik goed in mijn lessen gebruiken….
    Mijn score:
    Handelingsgericht: 3.4
    Inhoudelijk gericht: 4.2(4)
    Mensgericht: 4.4(4)
    Tijdgericht: 3.4(4)
    Ook vrij gelijkmatig dus. Leuk boek (ga ik aanschaffen denk ik)

  2. Erg leuk zo’n test. Ik denk dat het heel veel uitmaakt vanuit welke rol je in gedachten hebt als je deze test maakt. Ik stelde mij de werksituatie voor als leidinggevende.
    Handelingsgericht: 4(4)
    Inhoudelijk gericht: 3.2(4)
    Mensgericht: 4.4(4)
    Tijdgericht: 5.2(4)
    Ik vind zelf dat ik slecht kan luisteren. De inhoud kan ik vrijwel nooit woordelijk herhalen. Ik luister vooral naar de emotie en overtuigingskracht. “Hoe het voelt” weegt bij mij heel zwaar.

  3. Maar Henk, dat wil toch niet zeggen dat je daardoor slecht luistert? Woordelijk herhalen is niet nodig, als je het maar begrepen hebt.
    Ik let zelf erg op hoe iets wordt gezegd, wat iemand uitstraalt, op incongruentie, op emoties, op dat wat niet gezegd wordt in woorden. En probeer zo min mogelijk in te vullen, te veronderstellen maar geef ruimte aan de ander zijn eigen verhaal te doen.
    En ik, ik luister waarschijnlijk vooral als, tja, nou niet als maatschappelijk werker want ik ben er niet op gericht de ander te (moeten) helpen, maar wat ik tijdens mijn studie heb geleerd speelt wel een rol in hoe ik luister.

  4. Handelingsgericht: 3.6 (4)
    Inhoudelijk gericht: 2.8 (4)
    Mensgericht: 3.6 (4)
    Tijdgericht: 3.2 (4)
    Ik vind de test moeilijk te begrijpen.
    Ik luister naar een vriend namelijk heel anders dan iemand van een instantie.
    Een vriend laat ik uitpraten en probeer steun en waar ik kan, raad en hulp te geven.
    Bij een instantie let ik vooral op wát ze zeggen, om een goed antwoord te kunnen onderbouwen. Ik let op of ze fouten maken, tegenstrijdige antwoorden geven. De reden van luisteren is dus heel anders.

  5. En daar heb je helemaal gelijk in. Als je die vragen beantwoordt denk je toch aan de een of andere situatie. Afhankelijk daarvan luister je anders! Wat dat betreft is het een vaag testje.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.