Gebruik de zintuigen

Vandaag las ik een artikeltje waarin de term ‘zintuigenmarketing’ gebruikt werd. Hier wilde ik het mijne van weten. Dus internet gestart. Nou, voor zover dat mogelijk was dan, want vandaag heeft ie er meer geen zin in dan wel (storingen of onderhoud aan het netwerk).

Wat is zintuigenmarketing?

Door de toevoeging van zintuiglijke stimuli aan de marketingmix ontstaat een gedifferentieerd product of dienst. Hierdoor wordt een concurrentievoordeel behaald en een unieke positionering verkregen. Noodzaak tot effectiviteit is wel dat deze stimuli op de juiste manier in de totale marketingmix worden geïntegreerd. Helaas wordt zintuigenmarketing nog te weinig benut om de consument tot aankoop te bewegen.

…. En nu in normaal Nederlands…?
Het klinkt mij als verkooptrucjes in de oren. Maar dan moet de klant daar wel voor openstaan, natuurlijk, gevoelig voor zijn.

Geen manipulatie!

Reeds jarenlang wordt er gediscussieerd over de vraag of het gebruik van zintuigenmarketing al dan niet als manipulatie kan worden gezien. D.P. Struijk, Directeur Senta Aromatic Marketing: “Het centrale startpunt is de beleving van de consument. Als de marketeer zijn werk goed doet, zal geen consument zich gemanipuleerd voelen. Zij krijgen de aandacht en het respect, dat ze verdienen. Wellicht kan de zogenaamde doelgerichte manipulatie van de marketeer achterblijven als een mythe uit de 20ste eeuw.”
Winkelwagen

(Bron: www.nieuwsbank.nl)

Dus: Gebruik geur om uw boodschap over te brengen!Volgens mij allemaal mooie verkooppraatjes van dhr. Struijk.

Nog meer marketing

Geur is de krachtigste en meest beeldende van alle stimuli. Geur kan een emotie, een herinnering of een beeld oproepen. Diverse wetenschappelijke onderzoeken bewijzen dat wij via onze neus een voortdurende stroom van informatie uit onze omgeving ontvangen.
Geuren verrassen ons vaak met intense herinneringen en emoties. Zo denkt menigeen bij het ruiken van een linoleumvloer terug aan de gymzaal. Door het gebruik van geur kunt u krachtige associaties maken of oproepen. Daarmee is geur een ideaal marketinginstrument. In de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk wordt geur al veelvuldig toegepast en met succes. ‘Multi Sensory Marketing’ is daar al een bekend begrip.

….. Nederland loopt weer eens achter zeker? Hmm, daar zit een luchtje aan. Mannetje zegt: hetstinkt, er trekt een walm voorbij

Een folder met speelgoed die ruikt naar pepernoten. Is er een betere manier om in de stemming te komen voor Sinterklaas? Misschien niet, maar liefst niet nu al.
En als laatste:

Marketing is zien, voelen, proeven, horen én ruiken. Zintuigenmarketing dus. Communicatie waarbij alle zintuigen worden aangesproken, zorgt er voor dat de ontvanger langer bezig is met uw boodschap. En een hogere attentiewaarde resulteert altijd in een hogere response.

3 reacties

  1. Ik denk datdhr Struijk gelijk heeft. Geur schijnt één van de belangrijkste zintuigen te zijn om bij je herinneringen en dus associaties te komen… Ik kan me goed voorstellen dat reclame met een geurtje heel verlokkelijk is!

  2. In dat opzicht ben ik het met je, en met dhr. Struijk, eens. Maar hoe hij dat zei, over dat de consument zich niet gemanipuleerd zal voelen als… vond ik een glad verkooppraatje. Het heeft naar mijn mening wél met verkooptrucs en in zekere zin met manipulatie te maken. Alleen gaat dat zo geraffineerd dat het niet als manipulatie ervaren zal worden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.