Flashmob

Flashmob

Rotterdam 25 September 2011

(Onder begeleiding van Salsadansen Rotterdam )

Waarom deze Flashmob?

Om iedereen bewust te maken van leven met minder of geen zicht. Een paar voorbeelden: veel mensen weten niet hoe slechtzienden en blinden gebruik maken van ICT en internet. “Die kunnen toch niet twitteren?”, heb ik meermalen gehoord. Als mensen een dame met een witte stok op een treinperron zien, vinden ze het lastig in te schatten in welke situaties ze haar van dienst zouden kunnen zijn. Je kent zelf vast nog veel meer van zulke voorbeelden, uit eigen ervaring…
Blinde
Door mensen te informeren, willen we de samenleving een stukje opener maken. De titel van de campagne is “Kan Niets Zien”, omdat we denken dat hiermee de aandacht wordt getrokken. De opzet is om – als we eenmaal die aandacht hebben – juist ook slechtziendheid onder de aandacht te brengen. Want de ‘gemiddelde Nederlander’ heeft geen idee welke varianten van (slecht)zien er bestaan tussen ´eenvoudige´ bijziendheid en blindheid.
Tv
Er zijn naar schatting 350.000 mensen met een visuele beperking in Nederland, waarvan maar liefst 75% slechtziend is. In de media gaat de aandacht – als het over een visuele beperking gaat – vaak uit naar blinde mensen. Slechtziendheid is voor een goedziende moeilijk voor te stellen.
De titel ‘Kan Niets Zien’ lijkt het clichébeeld van de blinde mens te bevestigen, maar is bedoeld als ’trigger’ om het gesprek op gang te brengen.

Peter Hulsen, directeur van belangenorganisatie Viziris: “Pas als je mensen even kan laten stilstaan, kun je ze ook verder vertellen welke vormen van visuele beperkingen er naast blindheid nog meer zijn en hoe ze mensen met een oogaandoening van dienst kunnen zijn. De naam van de campagne doet al veel stof opwaaien. Dat is goed. We willen mensen wakker maken, aan het denken zetten, en stimuleren met elkaar het gesprek aan te gaan”.

2 reacties

  1. ROTTERDAM – 13 oktober 2011 – Vandaag heeft in Het Oogziekenhuis Rotterdam een flashmob plaatsgevonden. Om 11:45 precies zette de dirigent van Popkoor Puur Zang enzo, Arjen Heijboer, de eerste noten in van een speciale versie van ‘I Can See Clearly Now’ in de polikliniek op de eerste etage in Het Oogziekenhuis Rotterdam. Alle medewerkers en bezoekers van Het Oogziekenhuis Rotterdam waren zeer verrast door het optreden van het koor. De flashmob vond plaats in het kader van World Sight Day om aandacht te vragen voor vermijdbare blindheid en slechtziendheid. Een registratie van de flashmob is te zien op You Tube http://www.youtube.com/watch?v=NpTjnvStUfM

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.