Filteren die hap

Filteren

telefoongesprek

Lang geleden liet ik me registreren bij Bel-me-niet.nl zodat ik niet lastig gevallen zou worden door telefoontjes over allerlei aantrekkelijke aanbiedingen. Zij filteren die eruit. Op die site staat:
Veel Nederlandse consumenten stellen geen prijs op ongevraagde reclame. Vooral niet, als die persoonlijk aan hen is gericht. Via deze website kan iedereen zich kosteloos laten blokkeren tegen ongewenste post, telefoontjes en onaangekondigd (telefonisch) marktonderzoek.

Persoonlijk aan hen gericht?? Net kreeg ik er toch een, er tussendoor geglipt denk ik… Het filteren mislukt weleens.

Ikke: Hallo, met Kim.
Telefoniste: Goedenavond, u spreekt met xxx van Hotelbon (nog watte, verstond ik niet goed). Spreek ik met mevrouw van de Berg?
Ikke: Nee.
Telefoniste: Oh… Ehm. Maar ik mag u de aanbieding ook doen.
Ikke: Ja maar u moet mij helemaal niet hebben.
Telefoniste: Eh, is mevrouw van de Berg thuis dan?
Ik: Nee, die woont hier helemaal niet. telefoon
Telefoniste: Oh, ja, maar mevrouw van de Be… (ze realiseerde zich dat ik geen Van de Berg heet, bleef poosje stil want mijn achternaam kent ze niet), ik mag u de aanbieding ook doen!
Ik weer: Gaat het over een hotelbon?
Telefoniste: Ja!
Ikke: Geen interesse.

De dame leek wel een beetje van slag, het was tamelijk verwarrend kennelijk. En ik, ik moet maar eens controleren of ik me niet opnieuw moet aanmelden bij dat filter. Want helaas, dat moet om de zoveel tijd! Ga ik nu uitzoeken…

Update

Als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 opgeheven.
Vanaf 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing van kracht. Deze regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen bellen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven.

Toestemming

Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF, of een maatschap) die nog geen klant zijn.

Deze telemarketing bedrijvende organisaties mogen alleen nog bellen:
• als u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
• of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).

Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:
• u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
• u op dat (koop-)moment is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
• u bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
• het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht

Gebruik maken van het Recht van Bezwaar

Als de bellende organisatie van u vooraf toestemming heeft gekregen (opt-in) of u heeft een klantrelatie met deze organisatie, dan mogen zij u bellen. Wilt u dat niet, dan kunt u tijdens het gesprek gebruik maken van uw ‘Recht van Bezwaar’ (vroeger heette dat ‘Recht van Verzet’). De bellende organisatie is dan verplicht uw gegevens uit de eigen bellijsten te verwijderen en mag u daarna niet meer bellen. Dit recht kunt u alleen inzetten per organisatie en niet in één keer voor alle organisaties die aan telemarketing doen.
Als de bellende organisatie van u vooraf geen toestemming heeft gekregen (geen opt-in) en u heeft geen klantrelatie met deze organisatie, dan had men u niet mogen bellen.
U kunt de organisatie in dit geval nogmaals wijzen op het ‘Recht van Bezwaar’ en vragen uw gegevens te verwijderen. U kunt daarnaast ook een klacht indienen.

Gepubliceerd
Gecategoriseerd als Kim

9 reacties

  1. Ja die filters, heb je niet gewoon ergens een hotelletje geboekt met dit telefoon nummer?

    en euh mevrouw van den Be. eu mevrouw van iersel,
    Je hebt wel leueke plaatjes hier

    en je moet hier nog optellen euh zes en vier is euh

  2. Tja, pure telefoontereur is het tegenwoordig.

    En de rotzooi per e-mail gaat ook gewoon door. Vooral de Viagra willen ze heeel graag kwijt …… .

    Ach ja, zal wel bij onze ‘moderne samenleving’ horen.

    We hebben een leuke vakantie gehad. We zijn aan zee bijna weggewaaid, maar dat mocht de pret niet drukken. Amy vond Plopsaland helemaal geweldig (en wij ook).

    Amy is nu al weer 2 dagen naar school. En Frans begint maandag weer met werken. Ik heb gesolliciteerd bij Alberth Heijn (nieuwe vestiging in de Reeshof). Nu maar afwachten …. .

    Groetjes

    Audreys laatste blog gepost..België

  3. Ik heb gewoon een geheimnummer, nergens vermeld, dat scheelt ook heel veel…. en de antwoorden die ik geef denk ik ook. Ik had waarschijnlijk aan de dame gevraagd welke hotel zij en ik samen zouden gaan nemen… En of er ook een sauna bij zou zitten… Moet je eens opletten hoe snel ze ophangen.

    Love As Always
    Di Mario

    Di Marios laatste blog gepost..מדינת ישראל Israël sept 08

  4. Helaas kunnen wij door het werk van mijn man geen geheim telefoonnummer nemen. Maar dat infofilter hebben we wel geactiveerd, en inderdaad het scheelt. Al nemen de telefoontjes de laatste tijd wel weer toe.
    Misschien is het ook voor ons tijd om het weer eens te vernieuwen. Bedankt voor de tip!

    Vrouwkes laatste blog gepost..~Bijna klaar~

  5. Ik heb me een paar jaar terug aangemeld, nog nooit geheractiveerd en het werkt bij mij nog steeds uitstekend. Kan het zijn dat deze callportueze een verkeerd nummer ingetikt heeft en het nummer van mevrouw v/d Berg op dat van jullie lijkt?

    Xiwels laatste blog gepost..Sep-09: Paddenbankstel

  6. Nee Xiwel, vermoedelijk heeft ene mevrouw van de Berg ons adres eens opgegeven voor info over de hotelbon. Zij zoeken dan zelf wel het telefoonnummer erbij, denk ik. Moet jaren terug zijn gebeurd maar kennelijk bewaren ze die adresbestanden zeer zorgvuldig. Mevrouw van de Berg is dus geen onbekende voor ons maar in eerste instantie legde ik die link niet. 🙁

  7. InfoFilter … heb ik niet al te lang geleden ook weer een logje aan gewijd. Werkt prima. Een keer per 5 jaar moet je je weer aanmelden Kim. Gewoon weer doen. Ben je van het gezeur af.
    Ewik

  8. Nou ik sta nog steeds keurig geregistreerd had ik ontdekt. Maar achteraf blijkt, of bestaat het vermoeden dus dat ons adres bij hen bekend is. Dat kan dus ook, dat anderen je ergens voor opgeven en het telefoonnummer is dan zo gevonden door ze.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.