Drie dagen naar school

Drie dagen naar school!

Vanmiddag was ik me aan het voorbereiden op volgende week woensdag. Ik ben door Peter, mijn oud-docent wiskunde van de middelbare school gevraagd op zijn school, het Sint-Janslyceum in Den Bosch te komen, die dan in het teken staat van de Dag van Respect.

Dag van Respect

De ‘Dag van Respect’, is een landelijke dag in de maand november die inmiddels méér dan 2000 scholen ieder jaar opnieuw bereikt. Rode draad: ‘mensen die er toe doen’ gaan in gesprek met kinderen van PO en VO over het woord RESPECT en de inhoud er van.

In 2013 is het thema op het Sint-Janslyceum: RESPECT&……. (mijn) GEVOEL. (immers: respect is zo kleurrijk als de wereld zelf). Hoe sta ik tegenover een ander, en een ander tegenover mij? Gaan voor een (je) doel, een ander voor iets weten te enthousiasmeren waardoor de wereld er een beetje mooier uit gaat zien, je open stellen voor andere (denk)beelden. Zoveel mensen er zijn, zoveel mogelijkheden ook om er sámen iets van te maken. Mogelijkheden zien i.p.v. moeilijkheden.

Ik zal in 2 klassen met de leerlingen in gesprek gaan en vragen beantwoorden.

Nog een uitnodiging, nog vaker naar school!

Goed, ik was me hierop aan het voorbereiden toen ik hoorde dat er mail binnenkwam. Nieuwsgierig als ik ben ging ik even kijken van wie.
Email vliegt
Hij bleek afkomstig van een docente aan het ROC, opleiding voor doktersassistenten. Na wat inleidende woorden schreef ze dat Toen zij oogheelkunde aan het behandelen was, ze op een dvd met mij stuitte. Die lag er nog omdat ik daar jaren terug een aantal keer voorlichting gegeven heb. Ze hebben die klassikaal bekeken en zij is me daarna gaan Googlen en kwam zodoende op mijn website, en via de mail dus bij mij terecht.

De derdejaars studenten zijn gestart met de lesstof met betrekking tot patiënten met een handicap. Zodoende dacht ze aan mij en vroeg of ik in haar klassen wilde komen om mijn verhaal te doen, aan de hand van vragen van de studenten. Bedoeling is dat ik hen vertel, leer hoe zij, als toekomstig beroepsoefenaars, op een juiste manier om moeten gaan met patiënten met een visuele handicap.
Perfect

Drie dagen voor de klas!

En ja hoor, ik ben van de partij, spannend maar leuk. Het is volgende week donderdag en vrijdag. Wordt een fijn weekje zo. En dan te bedenken dat ik eigenlijk niet hou van voor grote groepen staan. Je moet er iets voor doen om je angsten te overwinnen!

Foto gemaakt op school in Den bosch:
Peter en Kim voor de klas op school in den bosch

Gepubliceerd
Gecategoriseerd als Kim

30 reacties

  1. HA Kim. tOP het is jammer dat je zover weg woont, maar ik geef het idee door aan mijn ROC. Top dat je zo gevonden bent. Ik heb je ook weergevonden! Fijn weekend

    1. Dank je en wat ontzettend leuk dat je dit gaat aankaarten op jouw school! In de praktijk merk ik soms dat er geen of te weinig aandacht aan wordt besteed, en dat is jammer. Gezien de vergrijzing is het te verwachten dat steeds meer mensen in hun leven te maken krijgen met de een of andere beperking en het is goed dat mensen die er beroepsmatig mee te maken (kunnen) krijgen, een idee hebben van waar ze op moeten/kunnen letten.
      Jij ook een goed weekend. 🙂

  2. Heel veel succes morgen, ik zal voor je duimen, is eigenlijk niet nodig want je kunt het! Ook voor donderdag en vrijdag op het ROC, succes meid!!

  3. Dank jullie wel! En Wera, ik hoop het maar het hangt deels af van de leerlingen van de 2 klassen waar ik kom, de vragen die ze me stellen en hun reacties. Maar ik ga mijn best doen. Heb wel een beetje de zenuwen maar zal als ik er eenmaal ben wel over zijn.

  4. Geen paniek Kim, gewoon rustig ademhalen en jezelf zijn, dan gaat het bij jou vanzelf enje weet het : je bent een Toppertje!!!!

  5. Dank je wel lieve Ans, maar het ene moment ben ik er heel rustig onder en het volgende dan… nou ja dan dus even niet! Dan denk ik: oh jee 2 groepen, 20 tot 30 leerlingen, en als ze maar genoeg vragen hebben, en als het maar niet stil valt en als als zucht. En ik weet dat het niet nodig is en ik weet dat ik het kan, ik heb het al heel vaak gedaan en nog steeds vind ik het eng. Ik hou helemaal niet van grote groepen en voor een groep staan vind ik eigenlijk doodeng. Maar ja ik wil niet toegeven aan die angst dus doe ik het. Die kinderen vinden het misschien nog wel spannender dan ik! Morgenavond zullen we het weten!

  6. De verantwoordelijkheid ligt bij de docenten Kim. Als het goed is hebben ze hun leerlingen goed voorbereid en staan de leerlingen te popelen om vragen te stellen.

  7. Meia, daar heb je gelijk in. Peter liet me dat al weten, dat ze enthousiast zijn en misschien zelfs teveel ipv te weinig vragen hebben. Maar deze school is nieuw voor mij en ik ben er in het kader van de Dag van Respect, samen met meer dan 40 gastsprekers. Voelt toch anders. Maar je hebt wel een punt.

  8. Dat is gezonde spanning Kim, als je er koel onder zou blijven was het ook niet goed en als je morgen er eenmaal bent loopt het vanzelf. Succes en hopelijk kun je vannacht toch nog lekker slapen!

  9. Haha ja ik hoop het. Ik weet het wel, dat is het punt niet, maar het gevoel zegt iets anders hè. Dan denk ik: joh mens hou op, je bent al 40 en zij een jaar of 14, die vreten je niet op, word volwassen!

  10. Vandaag had ik een excursie naar de Amercentrale en ik kwam terug op school en alles was al ingericht voor de dag van respect. Overal hangen posters in de school en op een aantal posters staat Kim ! Het wordt morgen beslist een leuke dag waar we nog vaak aan zullen terugdenken.

  11. Peter heeft gelijk gekregen: het is een leuke dag geworden! en ja zoals meestal: het viel achteraf reuze mee, het ging erg goed en ik was niet eens zo zenuwachtig. De klassen waren enthousiast, de ene iets meer dan de andere, er werden veel vragen gesteld. Soms waren de vragen erg origineel, maar vaak ook horen ze tot het rijtje meest gestelde vragen! Ik heb de klassen zelf ook vragen gesteld, Af en toe kreeg ik het idee dat ik niks hoefde uit te leggen, ze waren bijzonder creatief en slim! De tijd vloog voorbij en dat kun je als goed teken beschouwen. Er is me al gevraagd of ze me volgend jaar weer mogen benaderen. Dus wie weet… komt er een vervolg.

  12. Kim was een echte schooljuf. Ze heeft talent! We hebben samen een leuke dag gehad en voor de leerlingen een leerzame dag, ze zaten met open mond vol aandacht naar Kim te luisteren !

  13. Dag Kim,
    Ik zit hier met de -monsters- van DAO3a. We lezen nu pas uw reactie. Fijn om te lezen dat u vindt dat het goed is verlopen. Dat vinden ze zelf eigenlijk ook wel ;-). Degenen die er niet waren, vinden het erg jammer. We wensen u heel veel succes verder, en nogmaals bedankt dat u wilde komen.
    Vriendelijke groet,
    Tuba, Aishah, Hira, Yasmina, Sevgi, Duygu, Dayenne, Tiffany, Ruveyda, Anissa, Andrew, Zeina, Faysca, Tess, Bilal, Raghed, Sinthu, Kelly, Britt, Demi, Anita, Gul en Lian
    P.S. De wijn kom ik een keertje brengen, zonder al die -monsters-, natuurlijk

    1. Lian en monsters 🙂
      Dank voor jullie reactie. Even een correctie. Toen ik hier eerder vertelde dat het goed was verlopen was dat na afloop van de woensdag in Den bosch, daar ben ik die dag ook in 2 klassen geweest, samen met mijn oud-docent Peter. Neemt niet weg dat ik de 2 middagen bij jullie ook heel leuk heb gevonden. Ik vond het goed gaan, het was gezellig en leuk samen met Liesbeth. 🙂

      1. Sorry Kim, we hadden natuurlijk even naar de datum kunnen kijken . Maar er was niet zoveel tijd, vandaar. Haastige spoed….. Desalniettemin hebben ze er veel van geleerd. Ik heb al veel verslagen binnen over jullie bezoek. Als ik ze compleet heb, stuur ik ze door. Ben je al benaderd voor de ‘ de dag van de ervaringsdeskundige’ in januari? Ik hoor graag van je! Lieve groet, Lian

  14. Hoi Lian,
    Geeft niks, ik vond het sowieso hartstikke leuk dat jullie reageerden met z’n allen. Over de dag in januari hoor ik graag meer, ik heb nog geen mail ontvangen.
    En ik kijk uit naar de verslagen, ben erg benieuwd! 🙂

    Lieve groet terug

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.