Bel-me-niet tegen ongewenste telefoontjes

Het is niet voor het eerst dat ik iets te melden heb over infofilter. Want ondanks dat ik me geregistreerd had om ongewenste telefoontjes en post te weren glipt er geregeld eentje door.
Telefoon

Vandaag was het weer zover. Iets over advies over mijn pensioen. Nou geen interesse. Meestal betreft het bedrijven die me een geheel verzorgde reis aan mogen bieden… iets willen adviseren of graag zien dat ik donateur word, me ergens op abonneer etc. En het is mijn gewoonte dergelijke gesprekken heel snel af te kappen. En achteraf realiseer ik me dan, te laat dus, dat ik had moeten vragen mijn gegevens te verwijderen uit hun bestand.

Dat was nu echter niet nodig. De dame in kwestie vroeg of ik doorverbonden wilde worden om me af te laten melden voor dergelijke telefoontjes! Yes yes ik wil!

Men heeft een site waarop je aan kunt geven dat je niet zit te wachten op allerlei commerciële of minder commerciële telefoontjes, onderzoeken en dergelijke. Als je het ook beu bent, bezoek dan onderstaande site:

Bij www.onderzoekfilter.nl kun je je telefoonnummer blokkeren tegen ongewenst telefonisch marktonderzoek.

Overigens heb ik begrepen dat Infofilter tegenwoordig doorgaat onder de naam Postfilter!

Geen Bel-me-niet register meer

Als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet is het Bel-me-niet Register per 1 juli 2021 opgeheven.

Vanaf 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing van kracht. Deze regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen bellen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven.

Toestemming

Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF of een maatschap) die nog geen klant zijn.

Deze telemarketing bedrijvende organisaties mogen alleen nog bellen:
• als u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
• of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).

Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:
• u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
• u op dat (koop-)moment is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
• u bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
• het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht

Gepubliceerd
Gecategoriseerd als Internet

7 reacties

  1. Mij bellen ze nooit, ik denk dat ze mij zelf op die lijst hebben gezet nadat ze me een paar keer aan de telefoon hebben gehad.

    Love As Always
    Di Mario :mrgreen:

  2. Infofilter heeft bij mij altijd prima gewerkt en uit de FAQ´s begrijp ik dat de infofiltergegevens automatisch opgenomen worden in het belmenietregister. Ik heb dan ook geen enkele actie ondernomen en krijg ook geen vervelende telefoontjes.

    In het begin, een jaar of 2 terug, kreeg ik er nog een paar. Maar als ik zei dat ik bij Infofilter ingeschreven stond, dan kreeg ik een berg excuses en werd het gesprek beëindigd. Het ging waarschijnlijk om kleine bedrijfjes die er niet bij aangesloten waren, maar dat niet wilden laten merken.

    Toch mis ik het wel een beetje. Vooral die pensioendingen waren leuk. Ik ben zo’n 20 jaar voor mijn pensioen gestopt met werken (onnodig doorwerken is slecht voor het milieur en de CO2) en daar lopen alle uitvraagprotocolletjes op stuk. 🙂

  3. Wat ook wel eens werkt, als ze je, zonder iets te vragen, toch storen en maar doorratelen…… is het volgende: Gewoon “heeft u een ogenblik” en dan de telefoon neerleggen. Rustig iets gaan doen, en dan na 5 minuten eens checken of ze er nog hangen….. meestal niet en ze bellen je niet meer hoor 🙂 🙂
    Doe ik alleen bij de vervelende hoor, haha.
    Hartelijke groet Kim ! Tot ineens weer, John Knappers

  4. Audrey, dat zijn 2 verschillende zaken, afmelden voor reclame en voor telefonisch onderzoek etc.
    Je hoeft je niet voor beide af te melden.
    Voor de post heb je overigens ook de ja/nee stickers.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.