Geleidehonden en bier

Kent u hem al de nieuwe Heineken campagne: Besef goed wat alcohol met je doet?Bier

Bierbrouwer Heineken startte op 24 juli met een opmerkelijke televisiecommercial waarin een blinde en zijn geleidehond een prominente rol spelen. In deze campagne wijst Heineken de consument op subtiele wijze op de eigen verantwoordelijkheid bij het drinken van een biertje. Campagneboodschap: Besef goed wat alcohol met je doet.

Smilies met bier

De commercial toont drie jonge mensen die buiten een café op een terrasje zitten. Als een van hen een flesje bier omstoot, likt de hond die onder het tafeltje ligt het bier op. Wanneer de eigenaar zijn hond vervolgens aanlijnt en weg loopt, blijkt dat de eigenaar een blinde is en de hond zijn geleidehond. En tijdens het weglopen blijkt die hond toch niet helemaal meer bij de les te zijn.

Men hoopt hiermee o.a. het jonge publiek aan te spreken en koos bewust voor dit bijzondere duo, blinde met geleidehond, waarbij deze laatste in overdrachtelijke zin is bedoeld.
Al van diverse blinden (geleidehondgebruikers) hoorde ik negatieve geluiden over dit spotje. Men vreest de reacties van mensen, al dan niet spottend of lacherig, of men is zelfs bang dat hun hond bier zal worden gegeven.
Ieder zijn mening maar ik vind het geen drama. Ieder weldenkend mens beseft dat een hond het bij water houdt en zal heus geen verkeerde conclusies trekken uit de reclame. Maar goed, de zakkenrollende hond van de reclamecampagne van het KNGf heeft ook heel wat opschudding teweeg gebracht dus is dit voer voor velen om er hun ongenoegen over uit te spreken.
Wat mij betreft is de inzet van de hond prima als daarmee het doel wordt bereikt.

Bord met tekst: biertjuh

9 reacties

  1. Ik heb deze reclame nog niet gezien. Wel weet ik van de heisa over de zakkenrolhond. Ik deelde die kritiek niet zo. Volgens mij zet het kijkers aan tot nadenken voor wat betreft er aan tijd en geld in een dergelijke hond gestopt moet worden. Zo is in die reclame ook goed te zien dat de hond rekening houdt met een laaghangende tak.

    De kritiek kwam vooral van mensen die deze reclame zelf niet konden zien. Zij maken een voorstelling aan de hand van omschrijvingen door kennissen. Dat dat niet altijd goed gaat valt me vaakgenoeg op. In veel gevallen worden woorden te serieus genomen. De vertellers zijn gemiddeld ook geen mensen met gevoel voor humor. Ook zij zijn vaak te serieus.

  2. Xiwel, klopt helemaal! Van sommige blinden lijkt het ook nog eens op een hetze tegen het KNGf en men ergerde zich mateloos aan de reacties van mensen op straat. Want ze kregen geregeld lollig bedoelde opmerkingen over of ze hun portemonnee nu ook goed op moesten bergen enz en konden dat beslist niet waarderen. Zelf maakte ik dat nauwelijks mee maar ik vind dat je moet kijken naar het doel van zo’n campagne.
    Het valt me op dat er ‘redelijk wat’ blinden zijn die gelijk protesteren en kritiek hebben als er weer een dergelijk spotje voorbij komt, alsof ze lijdend voorwerp zijn en er wordt een hoop heisa gemaakt om niks.

  3. Het reclamespotje ken ik niet.
    Als het doel inderdaad op deze manier bereikt wordt, en dat zit er wel in, dan denk ik dat het alleen maar positief is.
    Het zou mensen ook alerter kunnen maken.

  4. Ha, de mijne (Zeppo dus!) is zonder alcohol al hartstikke dol en ik vrees het ergste als ie ook nog aan het bier zou gaan! Je zou denken dat hij rustiger wordt naarmate hij ouder wordt, maar niks van dat al. Hoe ouder hoe gekker, maar dat komt volgens mij vaker voor! 😉

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.