Gidslijnen checken aan plein achter station Tilburg

Gidslijnen als leidraad of struikelblok?

Onlangs ging ik samen met Berry op pad voor Tegankelijk Tilburg. We bezochten het Burgemeester Stekelenburgplein aan de achterzijde van station Tilburg. Ondanks dat dit plein nog niet helemaal ‘klaar’ is wilden we wel alvast controleren hoe het staat met de gidslijnen.
Blinde met zwarte bril en taststok

Zijn deze gidslijnen helpend om er je weg te vinden, dus een leidraad, een toevoeging? Of vormen ze een struikelblok? Onze bevindingen kunt u zien en horen in onderstaand filmpje:


Over geleidelijnen

Geleidelijnen en aanverwante markeringen bieden tastbare en visuele ondersteuning bij verplaatsen in openbare ruimten en in gebouwen . Gidslijnen zijn niet alleen voelbaar en volgbaar door een ribbelprofiel maar ook zichtbaar en volgbaar door toepassing van een (kleur)contrast. Bij goed gebruik staat de geleidelijn garant voor een veilige en obstakelvrije route. Het verduidelijkt bovendien zowel de route als de instapplaats voor alle reizigers. Geleidelijnen worden gebruikt daar waar natuurlijke gidslijnen deze functie onvoldoende kunnen vervullen of bij bijzondere of gevaarlijke situaties. Een natuurlijke gidslijn is een natuurlijk element in de openbare ruimte en voor slechtziende en blinde mensen bruikbaar als geleiding bij het lopen; bijvoorbeeld een gevelwand of grasrand.

Gidslijnen zorgen ervoor dat een blinde of slechtziende reiziger zich kan bewegen op of van en naar de halteplaats.
Een attentievlak geeft aan dat de route van de geleiding van richting verandert.
Waarschuwingsmarkeringen – uitgevoerd in een noppenprofiel – attenderen op eventueel gevaar of vragen om extra oplettendheid van de visueel beperkte reiziger.
Een Informatiemarkering geeft aan dat er zich een infopunt of opstapplaats bevindt. Als onderdeel van de informatiemarkering kennen we tenslotte de instapmarkering die aangeeft waar de bus betreden kan worden. Al deze markeringen vormen tezamen de looproute en geven de visueel beperkte reiziger de mogelijkheid om zich op een veilige en vertrouwde manier te begeven binnen in de openbare ruimte, mits deze codering uniform en adequaat wordt toegepast.

Bron: crow.nl

16 reacties

  1. Super goed wat je doet kim. Zo word het duidelijk hoe het (niet) werkt. Ik word persoonlijk nogal gek van al die ribbelsporen waar je je enkels op verzwikt. Echt een overkill op ov terrein met name hier bij het busstation. Bijna de hele stoep breed, niet te doen en kan ook niet duidelijk zijn.

  2. Henk
    Je gaat het pas zien als je het door hebt zou Cruijf zeggen. 🙂 Zeer verhelderend voor iemand die hier eigenlijk nooit mee te maken heeft. En dan heb je pas door hoe lastig het is om zo je weg te vinden. Vond het heel boeiend!

  3. Net met Fons het filmpje bekeken. Nou, er moet nog veel veranderd worden. Mooi hoe jullie het onder de aandacht hebben gebracht!

  4. Een zeer goede uitleg wat er allemaal verkeerd gedaan is KIM. Ik vind het een hele prestatie dat je dat allemaal doet. ZEER KNAP. Ik hoop dat alles veranderd wordt.

  5. Moest toch stiekem ook wel een beetje lachen. al die fietsen op de gidslijn… daar is niet over nagedacht. Zou het misschien zelf ook nog wel doen. Zeker niet bewust hoor! Goed dat jullie het in beeld brengen. Hopelijk wordt er iets mee gedaan!

    1. Hopelijk doe je het in het vervolg bewust niet! 😉 En die fietsenstalling op de gidslijn was zogezegd tijdelijk. Maar ook dat moeten ze laten, er is plek zat.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.