Infofilter

Ken je dat? Gaat de telefoon, krijg je weer het een of andere bedrijf met een spetterende aanbieding of weet ik veel wat voor flauwekul.

Net ook weer. Over de Lotto.
“Stoor ik?”
Nou, dat ligt eraan, dacht ik nog.
“Ik heb een geweldige verrassing voor u!”
Stilte.
“Ik mag u een fantastische aanbieding doen, u mag 1 maand gratis meespelen met de Lotto!!!”
Stilte.
“Hiep hiep hoeraaa!” riep hij nog.
Ik dacht… nee, dat houd ik maar voor me.
“En wat vindt u daarvan?”
Dus ik zeg heel droogjes: “Ligt eraan wat eraan vastzit.”
“Oh, nou niet veel hoor mevrouw. U moet gewoon 3 maanden lid blijven en dat kost u maar 1 Eurootje in de week. Interesse?”
Nee dus.

Ik ben gelijk daarna het internet opgegaan en ontdekte het volgende:

Bel me niet, Infofilter

Hoe meld ik mij af voor commerciële benadering door bedrijven? U kunt zich afmelden voor commerciële benadering van bedrijven via Internet
Het Bel-me-niet Register stelt zich tot doel om consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Consumenten kunnen hun telefoonnummer(s) inschrijven in het Bel-me-niet Register. Vaste telefoonnummers en mobiele telefoonnummers. Daarna mogen bedrijven hen niet meer telefonisch benaderen voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden. Tenzij men klant is (geweest) van het betreffende bedrijf, of heeft gevraagd om de telefonische communicatie. Bedrijven en organisaties moeten voordat ze gaan bellen, eerst controleren of niemand uit hun bellijst staat ingeschreven in het Bel-me-niet Register.

Intussen is het juli 2021 en is bovenstaande geschiedenis geworden. De tijd en ontwikkelingen halen mijn blog in! 😉

Lees verder:

Nieuwe regels telemarketing

Vanaf 1 juli 2021 zijn de nieuwe wettelijke regels voor telemarketing van kracht. Deze regels bepalen onder welke voorwaarden bedrijven consumenten met een commercieel aanbod mogen bellen. Bedrijven mogen vanaf 1 juli alleen nog consumenten bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, die klant zijn of dat recent zijn geweest. Het Bel-me-niet Register is per 1 juli 2021 opgeheven.

Toestemming

Organisaties met commerciële, ideële of charitatieve doelen die aan telemarketing doen, mogen niet meer zonder toestemming bellen naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een CV, een VOF, of een maatschap) die nog geen klant zijn.

Deze telemarketing bedrijvende organisaties mogen alleen nog bellen:
• wanneer u vooraf toestemming heeft gegeven (dit heet opt-in),
• of als u (al) klant bent van de bellende organisatie (klantrelatie).

Telefoon

Een klantrelatie houdt in dat u in het verleden producten of diensten heeft gekocht van de betreffende organisatie. Het telemarketingbedrijf mag alleen bellen als:
• u bij het eerder kopen van een product of dienst uw telefoonnummer hebt achtergelaten
• op dat (koop-)moment aan u is verteld dat uw telefoonnummer gebruikt zal worden om u ook later te bellen
• bij het doorgeven van uw telefoonnummer de mogelijkheid is geboden om bezwaar te maken tegen telefonische benadering (dit heet opt-out)
• het vervolgcontact gaat over producten of diensten die passen bij de producten of diensten die u eerder heeft gekocht

Lees ook dit over Bel me niet dat ik eerder schreef!

Gepubliceerd
Gecategoriseerd als Internet

7 reacties

  1. Ja, dat ken ik. 🙁
    Ik heb Infofilter een mailtje gestuurd. Meteen antwoord. Ik ben voor vijf jaar verlost van post en telefoontjes van organisaties die bij die club zijn aangesloten. Ze zijn er bij gebaat. Mij benaderen kost geld en als ik altijd nee zeg, levert het niets op.
    Wie niet is aangesloten probeert het toch, maar die krijgt van mij een kat. Zoals gisteren:
    “U bent meneer …?”
    “Wat wil je mij aansmeren?”
    “Ik wil u niets aansmeren. U bent klant van Essent en…”
    “Blijf ik en met u wil ik niets te maken hebben.”
    “Maar u weet niet eens wat wij te bieden hebben.”
    ‘Wil ik ook niet weten! Dag meneer!”
    Hoorn op de haak. Klaar.

  2. Goed zo! Al dat opdringerige gedoe en vaak ook nog van die persoonlijke vragen, dingen waar ze geen bal mee te maken hebben. Soms willen ze nog weten waarom je iets niet wilt of hebt of zo… “Mag ik vragen waarom niet?” Nou nee dus en af en toe lijken ze dan zeer verongelijkt te zijn. Niet mijn probleem. Hopelijk blijven me dergelijke gesprekken nu ook bespaard.

  3. Zeker goede tip! Denk dat ik maar eens even ga mailen! Al die rotzooi de hele tijd. Heb wel de vaste telefoon weg gedaan, dat scheelt ook een hoop! Alleen weten sommige bedrijven dan toch altijd weer aan je 06 te komen… Ik ga maar eens kijken!

  4. Leuk om te weten, maar ik doe er niet aan mee: wij hebben een geheim (nou ja …) telefoonnummer en dan moet ik het dáár gaan opgeven. Het zal wel een betrouwbare organisatie zijn, maar je weet maar nooit hoe een balletje rollen kan.
    Overigens hebben we dankzij dat geheime nummer weinig last van dit soort telefoontjes. Dié we krijgen zijn bestemd voor degene die vóór ons dit telefoonnummer had, 4 à 5 jaar geleden.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.