Oogfonds

Stichting Oogfonds Nederland en Hans Anders gaan in 2005 samenwerken. In 250 winkels zullen gedurende de actieperiode diverse promotieactiviteiten plaatsvinden. Door deze samenwerking kan het Oogfonds honderdduizenden klanten van de opticien bereiken, in de hoop nieuwe donateurs te kunnen werven. Personeel van Hans Anders laat klanten zien dat zij met een nieuwe bril uitstekend geholpen zijn, maar dat voor anderen een bril geen oplossing biedt. Man met bril

De wervingscampagne loopt van begin April tot half Mei. In de eerste twee weken van de campagne bezoeken ruim 140 blinden en slechtzienden de plaatselijke Hans Anders winkel, om deze te voorzien van de nodige flyers en brochures. Zij zullen hier tevens gesprekken voeren met medewerkers en klanten om te laten zien hoe het is om visueel gehandicapt te zijn. Door klanten beter te informeren over de effecten van een ooghandicap, hoopt het Oogfonds op meer donateurs. In alle winkels komt informatiemateriaal te liggen. In de loop van het jaar staan verscheidene acties gepland om het Oogfonds Nederland extra bekendheid te geven.

Stichting Oogfonds Nederland is het landelijke fonds voor blinden en slechtzienden en heeft als doel de leefkwaliteit van deze doelgroep te verbeteren. Nederland telt op dit moment meer dan 600.000 blinden en slechtzienden. Als gevolg van onder meer ouderdom komen hier jaarlijks 60.000 nieuwe mensen bij. Om nieuwe doelstellingen te kunnen realiseren moet het aantal donateurs doorgroeien. Enkele voorbeelden van het werk dat Oogfonds mogelijk maakt:
– Wetenschappelijk onderzoek
– Landelijke hulplijn voor blinden en slechtzienden
– Openbaar vervoer zonder hindernissen
– Toegankelijke en veilige looproutes
– Lectuurvoorziening

Hans Anders is de grootste opticien van Nederland. Met 250 winkels in Nederland heeft Hans Anders een landelijke dekking en zo’n 1 miljoen klanten per jaar. Hans Anders vindt het belangrijk structureel een goed doel te ondersteunen en heeft gekozen voor het Oogfonds vanwege de binding met de eigen branche.

Jaren geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met dit fonds. Via via werd ik door hen benaderd met de vraag of ik mee wilde werken aan een interview. Dat heb ik gedaan en sindsdien heb ik geregeld contact met hen. Of omdat ze mijn gegevens, foto e.d. willen gebruiken voor het een of ander, soms om mee te denken over activiteiten die zij organiseren. Jaren terug heb ik samen met een vriend een computercursus voor blinden en slechtzienden opgezet. Het Oogfonds heeft ons financieel ondersteund, waar we erg blij mee waren. Zo snijdt het mes aan 2 kanten! Deze en andere projecten worden door hen ondersteund, maar op hun site is er veel meer over te lezen. Vrouwtje achter computer

Morgen ga ik, als ambassadeur, folders afgeven in 1 van de filialen van Hans Anders in het centrum van Tilburg! Zelf ben ik overigens ook te zien in de folder. Ben benieuwd…

Gepubliceerd
Gecategoriseerd als Kim

15 reacties

  1. Kim, weet jij wat de definitie van een slechtziende is? Ik heb zelf -7 en zie geen steek zonder lenzen. Maar omdat contactlenzen een uitkomst zijn voel ik me geen slechtziende. Ik kan zelfs scherper kijken dan een ziende, omdat die altijd wel een -0,5 ofzo heeft.

  2. Frank, komt ie:
    De Wereld Gezondheidsorganisatie heeft het onderscheid tussen blinden en slechtzienden gebaseerd op de gezichtsscherpte (dus wat je op een bepaalde afstand nog kunt lezen, inclusief bril) en het gezichtsveld.
    Slechtziend
    De gezichtsscherpte op afstand van het beste oog of van beide ogen is gelijk aan of minder dan 3/10 of het gezichtsveld is beperkt tot minder dan 30 graden. Mensen met een gezichtsscherpte van meer dan 3/10 en een gezichtsveld van meer dan 30 graden hebben volgens deze definitie van de WHO dus geen visuele beperkingen.
    Deze classificatie is in feite een formaliteit. In de praktijk is een scherpe grens tussen ziend, slechtziend en blind niet te trekken. De meeste mensen kunnen kleinere objecten waarnemen als zij de kijkafstand verkleinen. Er zijn dus slechtzienden die met een gezichtsscherpte van minder dan 1/20 op korte afstand krantendruk kunnen lezen, soms met een optisch hulpmiddel zoals een loep.
    Veel van de hierboven gedefinieerde blinden kunnen nog wat zien. Belangrijk voor ons waarnemen is namelijk de zogenaamde ‘visual efficiency’. Dat is een combinatie van:
    het visuele geheugen
    de perceptie (waarneming)
    de cognitieve vaardigheden
    capaciteiten (leermogelijkheden)
    factoren die de motivatie beïnvloeden
    Iemand die pas op latere leeftijd slechtziend wordt, heeft een visueel geheugen opgebouwd. Hierdoor gedraagt hij zich anders dan een slechtziende die van begin af aan zeer slechtziend is geweest.

  3. Pfff, wat een ambtelijke taal. Ik begrijp dus dat het met het gezichtsveld te maken heeft. Ook al herken je op 5 meter afstand de buurvrouw niet van je vrouw, als je meer dan 30 graden breed kan kijken dan ben je niet slechtziend.
    Dat is dus een echte oogafwijking en niet een verkeerde lensbreking zoals ik heb. Toch??

  4. Frank, voor mij is het ook abracadabra hoor. Er is vast meer over te vinden, zoek gewoon met Google, vul in definitie+slechtziendheid et voilà.

  5. Nu in gewoon Nederlands:
    Iemand met wat minder goede ogen is niet direct per definitie slechtziend. Vaak kunnen geringe oogfouten met behulp van een bril of contactlenzen prima worden gecorrigeerd.
    Men spreekt pas over slechtziendheid (of Low-Vision) wanneer iemand nog beschikt over enig gezichtsvermogen maar niet meer kan worden geholpen met een gewone bril of met lenzen.

  6. @Frank
    Mijn opticien vertelde onlangs dat slechtziend betekent dat het slechte zicht niet (voldoende) corrigeerbaar is.
    @Kim
    Ik hoop dat de actie steun oplevert in alle vormen!

  7. Kim, ik heb het Oogfonds op mijn homepage ook even onder de aandacht gebracht. Hoop dat je je in mijn tekst kunt vinden, zo niet dan hoor ik het wel.

  8. Anna, ik vind dat je een prima tekst hebt geschreven. Ik begrijp dat de banner inmiddels werkt? Ik had die al eerder van hun site gedownload, maar dan kreeg je een Wordbestand (.doc) en dat werkt niet echt. Dat heb ik doorgegeven en nu hebben ze het aangepast. Maar goed, al met al ben ik blij met deze extra publiciteit. Bedankt!

  9. Ha Kim, bedankt. Ik begrijp jouw tekst beter. Met -7 zie je echt niet veel. Maar ok het is logisch dat ik niet onder de doelgroep val, want ik heb er geen last van.

  10. Ik heb het nagevraagd.
    De flyers leveren tot nu toe niet veel respons op. De mailing verloopt daarentegen heel goed. Maar wie weet komt dat met de flyer ook goed, duurt het alleen wat langer..

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.